De gemeente zamelt alle huishoudelijke afvalstoffen voor u in. Over de kosten van deze inzameling en de verwerking van de afvalstoffen betalen alle inwoners afvalstoffenheffing. Alleen voor bedrijven gelden andere afspraken.

Direct naar de tarieven

Afvalstoffenheffing brengen we voor iedere woning in de gemeente in rekening. Ook als u geen huisvuil aanbiedt moet u afvalstoffenheffing betalen. De vuilnisdienst komt namelijk wel langs uw woning, zodat u de mogelijkheid heeft huisvuil aan te bieden.

Als u een woning verhuurt aan kamerbewoners of buitenlandse werknemers, dan moet u ook afvalstoffenheffing betalen. Het gaat dan om de verhuur van gedeelten van een woning. Huurders delen keuken, wc en badkamer met andere huurders.

Wanneer betaalt u afvalstoffenheffing?

Afvalstoffenheffing moet u betalen vanaf het moment dat u een woning gebruikt.  Verhuist u in de loop van het jaar uit de gemeente? Dan hoeft u vanaf het eind van de maand waarin u verhuist geen afvalstoffenheffing meer te betalen. Bij een verhuizing op bijvoorbeeld 23 mei, betaalt u tot en met eind mei.

Veranderingen in gezinssamenstelling of de grootte van de rolcontainer?

De aanslag afvalstoffenheffing berekenen we over het aantal bewoners per woning of met de grootte van de rolcontainer. Dit doen we telkens op 1 januari van het belastingjaar. Met wijzigingen in de loop van het jaar houden we geen rekening. Verandert het aantal bewoners of de grootte van de rolcontainer? Dan  passen we dit aan vanaf het volgende belastingjaar.

Afvalstoffenheffing Schouwen-Duiveland

In de gemeente Schouwen-Duiveland betaalt u een vast bedrag voor een één- of tweepersoons huishouden of voor een drie- of meerpersoonshuishouden.

Daarnaast betaalt u per aanbieding van de rolcontainer of per storting in de ondergronds container.

Aan het eind van het jaar rekenen we uit hoeveel u hiervoor moet betalen. Gaat u verhuizen naar een andere gemeente, dan krijgt u van ons een eindafrekening.

Afvalstoffenheffing Middelburg

In de gemeente Middelburg betaalt u een vast bedrag voor een één- of meerpersoonshuishouden.

Daarnaast betaalt u per aanbieding van de rolcontainer of per storting in de ondergronds container. Op het aanslagbiljet staan het aantal aanbiedingen of stortingen dat u betaalt. De aanbiedingen of stortingen die in het vaste bedrag zitten, zijn hier al vanaf.

Bijvoorbeeld: U heeft over 2023 17 x uw rolcontainer van 240 liter aan de straat gezet. Hier gaan automatisch 3 ledigingen vanaf. In totaal staan op het aanslagbiljet dan 14 ledigingen.

Aan het eind van het jaar rekenen we uit hoeveel u hiervoor moet betalen. Gaat u verhuizen naar een andere gemeente, dan krijgt u van ons een eindafrekening.

Afvalstoffenheffing Veere

In de gemeente Veere betaalt u een vast bedrag voor een één- of meerpersoonshuishouden.

Daarnaast betaalt u alleen per aanbieding van de rolcontainer. Op het aanslagbiljet staan het aantal aanbiedingen dat u betaalt. De 6 aanbiedingen die in het vaste bedrag zitten, zijn hier al vanaf.

Bijvoorbeeld: U heeft over 2023 17 x uw rolcontainer aan de straat gezet. Hier gaan automatisch 6 ledigingen vanaf. In totaal staan op het aanslagbiljet dan 11 ledigingen.

Aan het eind van het jaar rekenen we uit hoeveel u hiervoor moet betalen. Gaat u verhuizen naar een andere gemeente, dan krijgt u van ons een eindafrekening.

Afvalstoffenheffing Vlissingen

In de gemeente Vlissingen betaalt u een vast bedrag voor een één-, twee- of drie- of meerpersoonshuishouden.

Afvalstoffenheffing voor recreatiewoning?

Ook voor een gebouw met een recreatieve bestemming (woning, chalet of stacaravan) of voor een gebouw dat niet permanent mag worden bewoond, wordt een aanslag afvalstoffenheffing opgelegd.

Hoeveel u moet betalen vindt u in de verordening afvalstoffenheffing van de gemeente waar uw recreatiewoning staat.