U kunt uw aanslag gespreid betalen. Dat gaat met automatische incasso in tien dezelfde maandelijkse termijnen. U kunt de Samenwerking Belastingen Walcheren en Schouwen-Duiveland machtigen (toestemming geven).

Als u eerder gebruikmaakte van automatische incasso, dan hoeft u het niet opnieuw aan te vragen. U machtigde de Samenwerking Belastingen Walcheren en Schouwen-Duiveland dan al voor de termijnbetaling van uw aanslag.

Elke inwoner mag zich aanmelden voor automatische incasso. Ook bedrijven kunnen hiervan gebruikmaken.

Waarvoor is de automatische incasso?

Voor de gemeentelijke gecombineerde aanslag: uw jaarlijkse gemeentelijke aanslag betaalt u zo in 10 automatische incassotermijnen.

Voor de toeristenbelasting (als dat voor uw situatie geldt): uw definitieve aanslag toeristenbelasting betaalt u in 9 automatische incassotermijnen. Uw voorlopige aanslag toeristenbelasting betaalt u in 6 automatische incassotermijnen.

Gemeentelijke facturen (als dat voor uw situatie geldt): deze betaalt u in 1 automatische incassotermijn. Bij gemeentelijke facturen moet u denken aan een factuur alcoholwetvergunning, leges voor een omgevingsvergunning, enz.

Uitzondering: de factuur voor grafrechten (crematorium en begraafplaats) kunt u niet betalen via een automatische incasso.

Hoe vraag ik de automatische incasso aan?

U vraagt automatische incasso aan met de QR-code op uw aanslagbiljet. Wanneer u de QR-code scant, komt u terecht in de omgeving van uw internet-bank. Hier kunt u de automatische incasso invoeren.

Het aanvragen van automatische incasso is alleen mogelijk door de QR-code te scannen op uw aanslagbiljet.

Als scannen niet mogelijk is, neem dan telefonisch contact met ons op, telefoon 0118 67 50 00, of stuur een e-mail naar: belastingen@middelburg.nl.

Hoe zet ik de automatische incasso stop?

Wilt u de automatische incasso stoppen? Dit regelt u door een e-mail te sturen naar belastingen@middelburg.nl.

Ik ga verhuizen. Wat nu?

Als u verhuist naar een andere gemeente, dan verminderen we uw gemeentelijke aanslag automatisch. Het maandelijkse bedrag wordt dus lager. Uw automatische incasso loopt door tot en met december van het (belasting)jaar. Daarna stopt de automatische incasso vanzelf.

Omdat u bent verhuisd naar een andere gemeente, dan moet u opnieuw automatische incasso aanvragen (voor deze gemeente).

Wanneer stopt de automatische incasso?

Soms komt het voor dat wij het termijnbedrag niet ontvangen. Misschien gaat het door een stornering (correctie of fout) terug naar uw eigen bankrekening. Wanneer dat twee opeenvolgende maanden gebeurt, zeggen we de machtiging op. Dat betekent dat we uw automatische incasso voor dit belastingjaar stoppen.

Het bedrag dat u nog moet betalen, maakt u dan in één keer aan ons over. Samen met de termijnbedragen voor de maanden erna. Nieuwe aanslagen of facturen schrijven we dus niet meer automatisch van uw rekening af.

Natuurlijk kunt u altijd een nieuwe automatische incasso aanvragen. Dit doet u met een e-mailbericht naar: belastingen@middelburg.nl. Wij mailen dan een QR-code naar u toe. Met de QR-code kunt u een nieuwe automatische  incasso invoeren.

Hoe werkt het met de toeristenbelasting?

U kunt uw aanslag toeristenbelasting betalen met automatische incasso. Als u dat wilt, kunt u de Samenwerking Belastingen Walcheren en Schouwen-Duiveland machtigen (toestemming geven).

Als u eerder gebruikmaakte van automatische incasso, dan hoeft u dit niet opnieuw aan te vragen. U machtigde de Samenwerking Belastingen Walcheren en Schouwen-Duiveland dan al voor de termijnbetaling van uw aanslag.

De toeristenbelasting betaalt u gespreid met meerdere automatische incasso’s:

  • de definitieve aanslag betaalt u in 9 maandelijkse termijnen.
  • de voorlopige aanslag betaalt u in 6 maandelijkse termijnen.

Aanvraag QR-code

U vraagt automatische incasso aan door een e-mailbericht te sturen naar: belastingen@middelburg.nl. In uw e-mailbericht vertelt u ons dat u gebruik wilt maken van betalen via automatische incasso. Vergeet niet door te geven: uw IBAN-nummer, uw persoonsgegevens en het aanslagnummer van uw toeristenbelasting. Wij mailen dan een QR-code naar u toe. Met de QR-code kunt u een nieuwe automatische  incasso invoeren.

Stopzetten

Wilt u met de automatische incasso stopzetten? Ook dit regelt u door een e-mailbericht te sturen naar: belastingen@middelburg.nl. Vergeet niet door te geven: uw IBAN-nummer, uw persoonsgegevens en het aanslagnummer van uw toeristenbelasting.

Wanneer stopt de machtiging?

Soms komt het voor dat wij het termijnbedrag niet ontvangen. Misschien gaat het door een stornering (correctie of fout) terug naar uw eigen bankrekening. Wanneer dat twee opeenvolgende maanden gebeurt, zeggen we de machtiging op. Dat betekent dat we uw automatische incasso voor het belastingjaar stoppen. U moet het openstaande bedrag dan in één keer betalen.

Hoe werkt het met eenmalige facturen?

Wordt uw gemeentelijke aanslag betaald via een automatische incasso?

Dan worden uw gemeentelijke facturen betaalt u in 1 automatische incassotermijn. Bij gemeentelijke facturen moet u denken aan een factuur alcoholwetvergunning, leges voor een omgevingsvergunning, enz.

Uitzondering: de factuur voor grafrechten (crematorium en begraafplaats) kunt u niet betalen via een automatische incasso.

Kan het ook met de naheffingsaanslag parkeren?

De naheffingsaanslag parkeerbelasting gaat niet via een automatische incasso.  Deze aanslag moet u zelf betalen via internetbankieren of via een overschrijvingskaart van uw eigen bank.